18 apr Column: Content rules!

Leuk, grappig of juist verdrietig. Boeiend, informatief of spannend. Iedereen heeft een verhaal. Op zich niet zo’n bijzonder gegeven. Wát je vertelt, daar gaat het om. En hoe je dat doet. Doe je dat goed, dan ben je een heel eind op weg.

We zijn het er allemaal over eens. Het gaat uiteindelijk om de inhoud. Toch denk ik dat de grote uitdaging voor ons als contentmakers nu ligt bij de vraag: hoe brengen we iets over? Het doel mag dan onveranderd zijn – we willen nog steeds ‘iets aan de man brengen’ – de middelen zijn omvangrijker en gevarieerder. En dat laatste schept alleen maar kansen. Oké, dus je hebt een goed verhaal. Good for you. Daar begint het mee. Maar hoe zorg je er nou voor dat je gehoord, of beter nog, gezien wordt? In een wereld waarin social media de overhand lijken te hebben… Hoe uniek of authentiek ben je, of is dat sowieso een kansloze gedachte? En waar staan wij – de ‘echte’ experts – met onze gelikte marketingplannetjes? (Die we vaak toch niet gebruiken. Zie mijn vorige column.)

Serieus inzetten op social media zeg ik. If you can’t beat them, join them. Mooi dat onze klanten ook steeds meer dat inzicht en die behoefte krijgen. Logisch. Toch? Want wie kan er nog zonder zijn smartphone of tablet? Wie zit er niet op Facebook, Twitter of Instagram. Hoe dan ook. We ‘moeten’ er iets mee. Maar ik pleit voor meer dan alleen contentstrategie. Mooi al die campagnes en plannen, maar hoe bereik je die doelgroep nou echt? Hoe maak je echt verbinding?

Ten eerste: zie content als een product; eentje waarin je moet investeren. Twee (lijkt een inkoppertje maar toch): kies voor kwaliteit. En drie: zet flink in op visuele content. Denk aan filmpjes waarmee je een bepaald gevoel bij een product of dienst overbrengt, leuke tips en weetjes, een kijkje achter de schermen, etcetera. Maar ook, deel reviews van kopers en gebruikers, werk samen met bloggers en social media influencers, zet een online community op waar gelijkgestemden hun kennis en ervaringen kunnen delen. You name it. Alles om maar te laten zien, of belangrijker, te laten voelen waarom jouw merk, product of dienst zo bijzonder, anders of uniek is.

Eén ding nog. Misschien wat zoetsappig… stay true to yourself. Want geloof me, mensen prikken er dwars doorheen. Hoe goed je verhaal ook is. Wees oprecht. Echt. Daar bereik je meer mee. Altijd.